МВС Укрїни. Експертна служба
ВЕРСІЯ ДЛЯ ЛЮДЕЙ З ВАДАМИ ЗОРУ
uken
МВС Укрїни. Експертна служба

ДОСТОВІРНИЙ ВИСНОВОК - НАДІЙНЕ ДЖЕРЕЛО ДОКАЗУ!

Герб Рівненської області

Давайте поговоримо про безпеку під час поїздок в автомобілі, а конкретно – про паски або, як їх ще називають, ремені безпеки і про наше до них ставлення.
У 1959 році інженер з безпеки шведської автомобільної компанії Volvo – Нільс Болін, що раніше працював в авіапромисловості, запатентував триточковий ремінь безпеки. Цей корисний винахід понад півсторіччя захищає водіїв і пасажирів автомобілів під час аварій. Не дивлячись на це, сьогодні дуже багато водіїв, а ще більше пасажирів, нехтують своєю безпекою під час поїздок і не пристібаються пасками. Коли у них про це запитуєш, деякі пристібаються, мовляв «забув», а деякі говорять щось на кшталт «та ну, перестань…», «тут недалеко», «я тобі довіряю», «ми ж по місту» і т.п.
Водій щиро вірить, що купивши заглушку в замок ременя (на фото), протягнувши ремінь за сидінням (щоб не «пікало»), або на рівні електроніки відключивши зумер непристебнутого ременя, він буде неймовірно крутий! Він обдурив конструкторів, увівши в оману закон, увівши в оману всіх... включаючи себе самого.


Застібання ременем займає не більше трьох секунд, а його відстібання – близько однієї секунди. Навіть за умови п’ятнадцяти-двадцяти входів-виходів в автомобіль за день, Ви «втратите» не більше півтора хвилин свого часу.
Разом з тим, на жаль, сьогодні у водіїв існує безліч стереотипів щодо використання пасків безпеки. Розглянемо найбільш поширені:

  •    Навіщо пристібатися паском безпеки, якщо більшість часу я рухаюся містом на невеликій швидкості?
    За статистикою, 80% всій аварій відбувається на швидкості близько 65 км/год., а навантаження на тіло при таких зіткненнях можна прирівняти до падіння з висоти 15 метрів. При зіткненні автомобіля, який рухається із швидкістю 80 км/год на тіло діють навантаження еквівалентні падінню з 23 метрової висоти, а якщо Ви розігналися до 110 км/год., то на ваше тіло діють ударні навантаження еквівалентні падінню з висоти близько 45 (!) метрів. Непристебнуті особи всередині салону, особливо при лобових зіткненнях транспортних засобів, продовжуючи рух із швидкістю автомобіля, мають величезні шанси розбити скло головою, а у більшості випадків загинути. Задуматися про це варто кожного разу, коли Ви їдете з непристебнутим ременем.

 

  •    Навіщо пристібатися паском безпеки, якщо я не зможу оперативно залишити автомобіль в разі його загоряння, або швидко вибратися з тонучого транспортного засобу?
    Це твердження справедливе лише для ременів безпеки старої конструкції. Сучасні паски знімаються одним натисненням на кнопку замка.
  •    Навіщо пристібати паском безпеки дитину, якщо вона сидить у мене на руках, а у разі ДТП я зможу втримати її.
    Навіть за умови зіткнення транспортних засобів, які рухаються з невеликою швидкістю, на вашого малюка, вагою всього декілька кілограм, діятиме сила, яка майже у двадцять разів більша за його масу. Втримати таку вагу непросто навіть дорослому чоловікові.
  •    Навіщо пристібатися паском безпеки, якщо мені потрібно (залишилося) проїхати невелику відстань?
    За статистикою більше 70% випадків загибелі водіїв відбуваються на невеликій відстані від пунктів призначення.
  •    Навіщо пристібатися паском безпеки пасажирам, які сидять на задньому сидінні?
    Непристебнутий задній пасажир, внаслідок переміщення по салону, наражає на небезпеку не тільки себе, а і водія, чи пасажира, які сидять попереду нього. Більше того нанести останнім серйозні травми може навіть непристебнута в дитячому кріслі дитина. Найбільш безальтернативними в плані травмування для непристебнутих у салоні осіб є перекидання транспортних засобів.
  •    Навіщо пристібатися паском безпеки, якщо автомобіль, яким я керую, обладнаний подушками безпеки.
    У сучасних автомобілів системи безпеки включають в себе багато взаємопов’язаних підсистем, зокрема таких як ремені безпеки, повітряні подушки і шторки, електронні асистенти, тощо. Подушки безпеки (SRS Airbag) розроблялися інженерами для спільної роботи із пасками безпеки, а не замість них. Так як швидкість розкривання подушок і шторок безпеки досить висока, тому «зустріч» навіть пристебнутої паском людини із такими елементами є досить болючою, а контактування тіла непристебнутої людини є надзвичайно травмонебезпечною.

 

 

  •    Найбезпечніше місце в автомобілі – це місце за водієм.
    Найбезпечніше місце в машині – середнє сидіння позаду: воно на 16% безпечніше будь-яких інших місць в автомобілі. Це відповідає дійсності лише в тому випадку, якщо пасажир, який там сидить, пристебнутий паском безпеки. Якщо це не так, то шанси зустрітися із лобовим склом при аварії неймовірно високі.
  •    Навіщо пристібатися паском безпеки, якщо при аварії ті, які вилетіли з салону автомобіля, мають більше шансів вижити?
    Безумовно у пасажира, який опинився під час ДТП поза салоном, є шанс на збереження життя, однак це лотерея. Хто готовий ризикнути? Найбільш травмонебезпечними під час аварії є удари тіла об частини салону (сидіння, стійки кузова, тощо). Якщо пасажири не пристібатимуться, то шансів вдаритися та отримати травму, несумісну з життям, у них більше ніж вилетіти назовні та залишитися відносно неушкодженим.
  •    Пристебнутий ремінь безпеки може при аварії травмувати людину.
    Справді при лобових зіткненнях у пристебнутого паском безпеки пасажира може травмуватися шийний відділ хребта, адже під час різкої, практично одномиттєвої, зупинки при зіткненні тіло за інерцією продовжує рухатися вперед із швидкістю руху автомобіля. Також при цьому ремінь безпеки теоретично може спричинити опіки чи зламати ключицю. Однак, ці травми незначні у порівнянні з ушкодженнями, які отримують непристебнуті пасажири та водії.
  •    Я не користуюся ременем безпеки, оскільки це незручно.
    Враховуючи викладене вище, це – цілковитий абсурд. Регулярне використання будь-чого, в тому числі і ременів безпеки, з часом стає звичкою, тому при її формуванні дискомфорт буде викликати непристебнутий пасок.

Завжди пам’ятайте про те, що пристебнутий пасок безпеки зменшує ризик загибелі водія та пасажирів при «лобовому» зіткненні більш як у два рази, у випадку бокового зіткнення – майже у два рази, а при перекиданні автомобілів – майже у п’ять разів.
Нагадуємо, що з 17 березня 2021 року в Україні підвищився розмір штрафу за порушення правил користування ременями безпеки або мотошоломами. У відповідності до ч. 5 ст. 121 Кодексу України «Про адміністративні правопорушення» (КУпАП) за непристебнутий ремінь безпеки, або за рух мотоциклістів без шолома законом передбачена відповідальність у вигляд штрафу в розмірі 510 гривень. Тож бережіть життя і здоров’я та економте свої кошти. Пристібайтеся!





 

Рівненський науково-дослідний
експертно-криміналістичний центр МВС України